Wednesday, February 16, 2011

KELIRU

Air yang tenang mengalir.
Membuat aku terfikir sejenak.
Untuk  aku menilai diriku.
Tatkala hujan membasahi bumi.
Air mataku mulai berlinangan. 
Butiran manik jernih mula mengalir di pipiku. 
Kecewa dengan apa yang terjadi. 
Membuat diri ini penuh dengan tanda tanya.
Aku menjadi keliru. 
Keliru untuk membezakan permata atau kaca.
Kadangkala aku leka dengan keindahan permata.
Tanpa memikirkan nilai butiran kaca.
Walaupun ia tidak bernilai.
Tapi ia amat berharga.

Ingin sekali aku mengubah masa.
Untuk mengembalikan kebahagiaan kita.
Tapi ia hanya akan membuat aku terseksa.
Walaupun hati gembira.
Tapi jiwaku mungkin terseksa. 
Aku masih keliru dengan pilihanku.
Permata atau kaca?
Adakah kaca lebih bernilai dari permata?
Kenapa keindahan permata membuat aku derita?
Tetapi kaca membuat aku bahagia.
Sedangkan permata lebih bernilai.
Akhirnya aku sedar.
Mungkin inilah kehidupanku.
Aku sememangnya tidak layak untuk memiliki permata.
Kerna aku hanya insan biasa.
Yang hanya layak memiliki kaca sebagai hiasan.
Kadangkala kaca dapat melukakanku.
Tapi ia tidak melukakan hatiku.
Aku akur dengan kekeliruan ini.....

No comments:

Post a Comment